پنج شنبه 09 فروردين 1403

 
 
 
 
 
 آشنايي با حافظه و راه هاي تقويت آن

تاريخ  :  1393/08/02


تعاريفي كه براي حافظه ارائه شده است عبارتند از :



الف ) حافظه ايجاد اثر بوسيله يك تجربه است و نگهداري آنچه كه در اين اثر ضبط شده و دخول مجدد آن به هشياري .
ب) حافظه يعني حفظ آنچه در گذشته آموخته شده‌است به صورت نگهداري، يادآوري و تشخيص.


انواع حافظه :

حافظه يا كلامي است يا حركتي.

امر كلامي را به حافظه نسبت مي‌دهند ولي امور عملي را اصطلاحاً عادت مي‌گويند.


مراحل حافظه:


براي حافظه مراحل مختلفي را متذكر شده‌اند كه عبارتند از :



۱ -توجه براي يادگيري يك امر و نهايتاً براي به حافظه سپردن آن اول بايد به آن توجه كرد . افرادي كه دقت كمي دارند نمي‌توانند امري را ياد بگيرند و تمايلات اشخاص و اشتغالات ذهني آنها در اين امر موثر است.

۲- حفظ : اساس حافظه حفظ است يعني ضبط مطالب يادگيري شده در ذهن.

۳- يادآوري : جرياني كه فرد مي‌خواهد آنچه را قبلا درك كرده است و در مغز و حواسش نيست به خاطر آورد.

۴ -تشخيص: شناسايي مورد آشنا از ناآشنا ,تشخيص از يادآوري آسانتر است.


عوامل موثر بر حافظه :



1 -انگيزه : وجود انگيزه عاملي براي به خاطر سپردن مطلب است.

۲ -با معني بودن : مطالبي كه فهميده و استنباط مي‌شوند بهتر يادگيري شده و بيشتر در حافظه باقي مي‌ماند.

۳- كل و جز : با درك كليات و بررسي اجزا و اتصال آنها به كليت مي‌توانيم مطلب را معني‌دار ساخته و حفظ آن را آسان تر سازيم.

۴ -نقل كردن: بيان آنچه را كه فرد مي‌آموزد در جريان حفظ تاثير دارد.

۵- اجرا و تمرين در اوقات پراكنده : تمرين و تكرار مطالبي كه حفظ شده موجب تثبيت در حافظه مي‌شود.

۶- سرعت يادگيري : افرادي كه زود ياد مي‌گيرند مطالب بيشتري مي‌آموزند و بهتر مطالب را به خاطر مي‌آورند.

۷- زمينه عاطفي مطلوب: وجود آرامش روحي عاملي است كه به حافظه كمك مي‌كند، درحالي كه وجود اضطراب موجب فراموشي مي‌شود.



تقويت حافظه

راه هاي پرورش حافظه :



۱- ساختن تصوير ذهني:از هر مطلب تصويري در مغز تشكيل دهيم.

۲- مرتبط كردن آموخته ها به آموخته هاي قبلي: ايجاد تداعي بين مطالب جديد و مطالب قديمي موجب پرورش حافظه و تثبيت موضوع در حافظه مي‌شود.

۳- وجود آهنگ و ريتم: يعني اين كه مطالب اگر در قالب كلام موزون ( شعر گونه ) باشند، بهتر در حافظه مي‌مانند.

۴- انباشته ساختن مطالب: لازم است كه مطالب را تدريجاً به حافظه سپرد و انباشته كردن مطالب در ذهن باعث فراموشي مي‌شود. مثلاً يك دانش آموز بايد به تدريج خود را براي امتحان آماده نمايد و هرگز در شب امتحان تمامي كتاب را نخواند.

۵ -خواندن مطالب از حفظ: پس از يادگيري لازم است كه مطلب به صورت حفظ شده چندين بار تكرار شود.

۶- استراحت بعد از يادگيري: لازم است كه فرد پس از يادگيري يك مطلب به استراحت بپردازد و از پرداختن بلافاصله به مطلبي ديگر خودداري كند.

۷- يادگيري كليت ها: مطالب را به صورت كلي ياد بگيريد و سپس اجزا را به كليت مرتبط كنيد.
0/5 امتياز (0)
 
 
   
 
نظرات

Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο