پنج شنبه 29 آذر 1403

 
 
 
 
 
 راهكارهاي جستجو در گوگل



راهکارهای جستجو در گوگل

گوگل، یکی از قدرتمندترین و پرترافیک ترین موتورهای جست وجو در وب است .این موتور جست وجو، امکان دسترسی آسان به بیش از ۳ میلیارد صفحه وب را فراهم می کند و هر روز پذیرای میلیونها کاربر از سرتاسر دنیاست .بدون شک استفاده بهینه از چنین موتور پرقدرتی، مستلزم اتخاذ روشهای صحیح و منطقی در امر جست وجو است .در این مقاله سعی داریم راهکارهای صحیح جست وجو در گوگل را به شما معرفی کنیم.

مفاهیم اولیه جست وجو در گوگل
برای ورود یک پرس وجو (Query) در موتور جست وجوی گوگل، چند کلمه توصیفی در رابطه با موضوع جست وجو تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید یا روی دکمه Google Search کلیک کنید تا لیستی از صفحات وب مرتبط با موضوع مورد نظرتان ارائه شود .از آنجایی که گوگل در لیست مذکور، صفحات وبی را نمایش می دهد که دارای تمامی کلمات موجود در پرس وجوی شماست، برای بهبود یا محدود سازی دامنه جست وجو، کافی است کلمات بیشتری را به عبارت جست وجو بیفزایید .با این عمل، پرس و جوی جدید زیرمجموعه ای از صفحات یافت شده برای پرس و جوی قبلی را باز می گرداند.

انتخاب کلمات کلیدی
برای کسب بهترین نتایج در عملیات جست وجو، گزینش زیرکانه کلمات کلیدی حائز اهمیت است .در این رابطه نکات زیر را همیشه به خاطر بسپارید:
در صورت امکان از اسامی خاص استفاده کنید .برای مثال اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد پیکاسو، نقاش معروف هستید، به جایPainters ، کلمه کلیدی Picassoرا به کار ببرید .
از کلماتی که احتمال ظاهر شدنشان در سایتی وجود دارد، استفاده کنید .برای مثال، کاربرد کلماتی مثل Luxury hotelدر عبارت پرس و جو در مقایسه با عبارت
realy nice places to spend the night in Hawaii، نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.
تا جایی که ممکن است از کلمات کلیدی دقیقتری استفاده کنید .برای مثال، پرس وجوی Antique lead soldiers نسبت به پرس وجوی old metal toys نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

درج خودکار andدر پرس وجو
طبق پیش فرض، گوگل تنها صفحاتی را باز می گرداند که شامل تمامی واژه های مورد جست وجو است .در این صورت نیازی به افزودن and میان واژه ها نیست .به خاطر داشته باشید که ترتیب تایپ واژه ها، روی نتایج جست وجو تاثیر خواهد گذاشت .برای محدود کردن هر چه بیشتر جست وجو، کافی است واژه های بیشتری را به پرس وجو اضافه کنید .به عنوان مثال، برای برنامه ریزی یک سفر به هاوایی در تعطیلات آینده، پرس وجوی زیر را وارد کنید:
Vacation Hawaii

حذف خودکار کلمات عمومی
گوگل کلمات و کاراکترهای عمومی نظیر whereو howو ارقام و حروف منفرد را نادیده می گیرد، زیرا آنها عملیات جست وجو را بدون بهبود نتایج، فقط کند می سازند .اگر گوگل یکی از این کلمات را حذف کند، در صفحه نتایج و زیر کادر جست وجو، با نمایش جزئیات، این مسئله را یادآوری خواهد کرد .اگر یک کلمه عمومی در بدست آوردن نتایج دلخواه موثر است، می توانید با گذاشتن علامت “+” در مقابل کلمه مزبور، آن را به پرس وجوی خود اضافه کنید .توجه داشته باشید که باید قبل از علامت + یک فاصله خالی قرار دهید .
روش دیگر برای انجام این کار، هدایت عبارت جست وجو است که مفهوم آن گذاشتن علائم کوتیشن در اطراف دو یا چند کلمه است .بدین ترتیب کلمات عمومی نیز در جست وجو شرکت داده خواهند شد مانند پرس و جوی. ”Where are you”
برای مثال، جهت جست وجوی “ قسمت اول بازیجنگ ستارگان”، یکی از عبارتهای زیر را وارد کنید:
۱) Star Wars Episode +I
2) “Star Wars Episode I”

استفاده از حروف بزرگ
گوگل در جست وجوهای خود تفاوتی بین حروف بزرگ و کوچک قائل نمی شود .تمامی حروف پرس و جو صرف نظر از اینکه چگونه آن را تایپ کرده اید، با حروف کوچک در نظر گرفته می شوند .برای مثال پرس وجوهای”george Washington” ، “George Washington” و “gEoRge wAsHiNgToN” همگی نتایج یکسانی را باز می گردانند.

گونه های مختلف یک کلمه
برای ارائه دقیقترین نتایج، گوگل از پرس وجوهای حاوی کاراکتر عمومی (Wild card) پشتیبانی نمی کند .به عبارت دیگر گوگل دقیقا کلماتی را که در کادر جست وجو وارد کرده اید، مورد جست وجو قرار می دهد .بنابراین در جست وجوی کلمه “book” یا ” book*” نتایجی مانند “books” یا “bookstore” را به دنبال نخواهد داشت .اگر راجع به این موضوع تردید دارید، کلمات “airline” و “airlines” را مورد جست وجو قرار دهید.

جست وجو در گروهها
اگر دقیقا نمی دانید از کدام کلمات کلیدی در عبارت جست وجو استفاده کنید، دایرکتوری گوگل (directory.google.com) مکان خوبی برای شروع کار جست وجو است .برای مثال جست وجوی کلمه Saturn در گروه Science>Astronomyاز دایرکتوری گوگل، منجر به نمایش صفحاتی درباره سیاره کیوان یا زحل خواهد شد، در حالی که جست وجوی همین کلمه در گروه خودرو(Automotive) ، صفحاتی درباره اتومبیلهای Saturn را به دنبال خواهد داشت .با جست وجو داخل یک گروه دلخواه، می توانید صفحات مرتبط با موضوع مورد نظر را محدودتر کنید.

جست وجوی پیشرفته در گوگل
می توانید با افزودن عملگرهایی که عملکرد کلمات کلیدی را بهبود می بخشند و در مواردی روش جست وجو را به طور کلی تغییر می دهند، دقت جست وجو های خود را افزایش دهید.
گوگل در جست وجوی پیشرفته از عملگرهای متعددی پشتیبانی می کند به شکل ۱ توجه کنید . این عملگرها، کلمات پرس وجویی هستند که مفهوم خاصی برای گوگل دارند .در ادامه به شرح برخی از این عملگرها می پردازیم .
عملگر ” + “
این عملگر قبلا توضیحات کافی داده شد.
عملگر” – “
گاهی اوقات کلمه ای که به دنبال آن هستید، بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه bass به معانی” نوعی ماهی “و” بم “می تواند هم به ماهیگیری و هم به موسیقی مربوط باشد .در چنین وضعیتی می توانید کلمه مورد نظر را به همراه علامت “-” در کنار آن، به پرس و جوی خود اضافه کنید تا در هنگام جست وجو نادیده گرفته شود .افزودن فاصله خالی قبل از علامت تفریق الزامی است .برای مثال، جهت یافتن صفحات وبی درباره “bass” که شامل کلمه music نیستند، این پرس و جوی را تایپ کنید : bass -music
عملگر کوتیشن” “
برای جست وجوی یک عبارت، کلمات آن را داخل علامت کوتیشن قرار دهید .در این صورت کلمات محصور بین علامت کوتیشن مانند “like this” درنتایج حاصل از جست وجو، دقیقا همانطور که آنها را وارد کرده اید، کنار هم ظاهر خواهند شد .جست وجوی عبارتها با استفاده از این روش، به ویژه برای جست وجوی کلمات قصار، ضرب المثل ها و اسامی منحصر به فرد، مفید هستند.
عملگر “OR”
گوگل از عملگر منطقی “OR” پشتیبانی می کند .برای بازیابی صفحاتی که شامل کلمه A یا B هستند، عملگر ORرا با حروف بزرگ میان این کلمات تایپ کنید .( A OR B )

تعداد بازديد :812
0/5 امتياز (0)
 
 
   
 
نظرات

Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο