Open Menu
محتويات
صفحه اصلي
اخبار مدرسه
آلبوم مدرسه
مقالات
صوت و فيلم
پيامها
پيام قرآني
پيام مذهبي
بيانات بزرگان
پيام مشاور
پيام بهداشتي
كودكانه ها
قصه و داستان
خنده بازار
بازي
آموزش
آموزش رايانه
درباره مدرسه
تماس با ما
كادر مدرسه
سايت كودك و نوجوان
مركز جهاني اطلاع رساني آل بيت شبكه كودك و نوجوان
سايت نسيم آموزش نوين روخواني قرآن كريم
سايت كودكانه
ليست لينك ها
وزارت آموزش و پرورش
آموزش و پرورش منطقه 5
سايت تبيان
سايت رشد
سايت آموزش مجازي پويا
جمعه 07 ارديبهشت 1403
فوايد كار گروهي در مدرسه
تاريخ
:
1390/08/08
نويسنده
:
بتول مرادي ( اين مطلب از طرف پدر مائده رمضاني جناب آقاي ولي اله رمضاني به سايت فرستاده شده است)
موضوع
:
پيام مشاوره
فوايد كار گروهی در مدرسه
انسان نميتواند به تنهايي زندگي كند و اين واقعيت سر منشاء شكلگيري تمامي گروهها، جمعيتها و جوامع بشري از گذشتههاي دور تا به امروز بوده است. تمامي انسانها در هر گروه و جامعهاي با توجه به تواناييها و شرايط حاكم، با همكاري يكديگر به بقاي خود و ديگران كمك كردهاند. هرچه فرد در برقراري ارتباط در جامعه با ديگران موفقتر عمل كند و در واقع هوش اجتماعي بالاتري داشته باشد، زندگي بهتر و راحتتري را تجربه خواهد كرد. يادگيري تكنيكهاي همكاري و برقراري ارتباط با ديگران يكي از ضروريات مهم در زندگي هر كودكي محسوب ميشود. زماني كه فرد در سنين پايين همچون دوران دبستان آموزش ببيند، اين آموزهها در وي دروني شده و سبب خواهد شد در آينده در زندگي موفقتر عمل كند.
كسب مهارت
زماني كه بچهها با همكاري يكديگر به صورت جمعي به دنبال دستيابي به هدفي مشترك هستند، خواهند توانست به انجام پروژهاي دست بزنند كه به تنهايي قادر به انجام آن نبودهاند. همچنين كار گروهي به بچهها كمك ميكند كه كارهايي كه در آنها مهارت بالايي ندارند، بهتر شوند، مانند صبور بودن، كار كردن براساس برنامههاي از پيش سازمان يافته، كار كردن در سر وقت و ...
اجتماعي شدن
هنگامي كه بچهها در قالب يك گروه در كنار يكديگر قرار ميگيرند و هدفي مشترك را دنبال ميكنند، مجبور خواهند شد براي انجام مسئوليت محول شده به گروه با يكديگر ارتباط برقرار كنند، حرف بزنند، به نظرات ديگران گوش بسپارند و نظرات خود را بيان كنند و از همه مهمتر مجبور خواهند شد تا خجالتي بودن را فراموش كنند. كار گروهي به بچههايي كه در يك كلاس هستند، اما ارتباط چنداني با يكديگر ندارند، امكان دوست شدن برايشان فراهم ميكند.
فراگيري بهتر و بيشتر
كارهاي گروهي اغلب كارهاي گستردهتر و پيچيدهتري نسبت به فعاليتهاي فردي هستند به همين سبب زماني كه بچهها در پروسه كار وارد ميشوند، مطالب بيشتري را فرا خواهند گرفت، همچنين با كار گروهي بچهها ميتوانند در زماني كمتر، مطالب بيشتري را ياد بگيرند و چون خود آنها نيز در فرايند كار درگير بودهاند، كيفيت يادگيري آنها نيز افزايش خواهد يافت.
ايجاد حس رقابت
بچهها زماني كه در گروه همسالان خود قرار ميگيرند و به فعاليتي يكسان ميپردازند،ناخودآگاه حس رقابتشان برانگيخته ميشود و فعاليت بيشتر و بهتري انجام خواهند داد، در نتيجه كلاس فعال و پوياتر خواهد شد و همه بچهها براي آن كه از ديگران عقب نمانند، تلاش خود را افزايش خواهند داد.
شروع كار
در ابتداي كار به بچهها آموزش دهيد كه تمامي اعضاي گروه بايد با هم كار كنند، همه چيز را با هم بررسي كرده و در خصوص تمامي مسائل با هم گفتگو كنند.به بچهها بياموزيد كارها را با توجه به مهارتهاي فردي افراد گروه تقسيم كنند و براي انجام اين كار بهتر است هر يك از اعضا ابتدا درخصوص تواناييهايي كه دارد و فكر ميكند براي انجام كار گروهيشان راهگشا است، با ديگران مشورت كند. يكي ديگر از مسائلي كه از همان ابتداي امر لازم است تا هر يك از اعضا بدون خجالت كشيدن از يكديگر مطرح كنند، مسئوليت هايي است كه فرد از پس آن برنميآيد اما به اومحول شده است.
منصفانه كار كردن
مشخص كردن كارهاي هر يك از افراد گروه يكي از مراحل مهم كار گروهي است. اتفاقي كه در بيشتر كارهاي گروهي در مدرسه مِيافتد آن است كه يك نفر تمامي كارهاي كل گروه را به تنهايي انجام ميدهد. يكي از دلايل اصلي بيعلاقگي به كار گروهي و ترجيح كارهاي فردي نيز همين مساله است. حتي بسياري از پدر و مادرها نيز زماني كه متوجه ميشوند كودكشان به عنوان عضوي از گروه به انجام فعاليتي بپردازد با يادآوري خاطرات تلخ خود نظر مساعدي در اين زمينه نشان نميدهند و به جاي ترغيب بچهها به گروهي عمل كردن، آنها را به سمت فردگرايي سوق ميدهند. براي آن كه كار در ميان اعضاي گروه به صورت منصفانهاي تقسيم شود، بهتر آن است كه معلم خود براي كاري كه انجام داده است، توضيحاتي به صورت كتبي يا شفاهي ارائه كند.
هدايت گروه
براي آن كه بچهها بتوانند در كنار يكديگر به طور صميمانه كار كنند، بهتر است علاوه بر آن كه معلمان بر كارشان نظارت دارند، يك نفر هم به عنوان سرگروه به كارها نظم بدهد. در واقع كليد برگزاري جلسات موفق گروهي، داشتن يك سرگروه است، كسي كه جلسه را هدايت ميكند. البته لازم نيست كه رياست را
هميشه به يك نفر سپرد، بلكه بهتر است همين كار به صورت گردشي به اعضاي گروه سپرده شود.
بروز مشكلات
غالباً زماني كه بچهها دچار مشكل ميشوند، سريعاً سراغ والدين خود رفته و از آنها كمك ميطلبند. در بيشتر موارد نيز والدين بدون تحقيق و يكطرفه در موضوع مداخله ميكنند و اغلب مسائل تبديل به تشنجي ميان والدين و معلمان ميشود. بهترين راه براي حل مشكلات بچهها اين است كه از آنها بخواهيد در صورت هرگونه اختلاف و مشكلي، هر دو طرف دعوا با هم مساله را نزد معلم ببرند تا ايشان تصميم نهايي را اتخاذ كند. يكي ديگراز راهحلها آن است كه در طول انجام كار براساس يك برنامه زمانبندي شده، گروه، جلساتي را براي حل مشكلات و ابهامات برگزار كند، اما بچهها نبايد فراموش كنند كه در ميان اين جلسات بيشتر بايد شنونده باشند تا گوينده و بكوشند از بهانهجويي و مخالفتهاي بيهوده پرهيز كنند. در پايان بايد فراموش نكنيد كه پروژههاي گروهي نيز همچون تكاليف درسي، زماني آموزنده خواهند بود، كه از سوي خود بچهها اجرا شوند، بنابراين بهتر است از انجام كارهاي مربوط به آنها بپرهيزيد.
1.5/5 امتياز (2)
نظرات
Ο
آدرس كانال مدرسه
Ο
ثبت نام كتابهاي درسي
Ο
شماره حساب مدرسه
Ο
اسامي اعضاي انجمن 1403-1402
Ο
اخلاص و خود سازي
Ο
حديث روز
Ο
شيوه نامه جابربن حيان
Ο
خود آموز ارزشيابي كيفي ـ توصيفي
Ο
تماس با پيمانكار سرويس
Ο
قرآن كامل
Ο
بازي و اعتماد به نفس
Ο
بخور و نخورهاي شب امتحان
Ο
آنفلوانزا
Ο
كتاب آموزش خود مراقبتي سفيران سلامت
Ο
زندگي سالم با قند كمتر
Ο
راهنمای خود مراقبتی خانواده
Ο
چرا سكوت براي مغز مفيد است؟
Ο
تغذیه و خواب کودکان دبستانی
Ο
مهارت های زندگی از نگاه سازمان جهانی بهداشت
Ο
کمک های اولیه روانی
Ο
بروشور بلوغ دختران
Ο
خوراکیهای مفید زنگ تفریح
Ο
آلودگي هوا
Ο
بيش فعالي چيست؟
Ο
اختلالات املايي و راهكارها
Ο
گلدسته هاي فراموش شده...
Ο
بهترين روش تربيت كودك، از ديد روانشناسان
Ο
شايد شما هم مقصر باشيد!
Ο
آب، بهترين نوشيدني براي كنترل چاقي كودكان
Ο
چه كار كنيد كه فرزندانتان فست فود نخورد؟
Ο
پديكلوزيس
Ο
صله رحم، حفظ روابط خويشاوندي و بهداشت روان
Ο
چرا دانش آموزان درس را فراموش مي كنند؟
Ο
ازدواج حضرت محمد(ص) با حضرت خديجه(س)
Ο
بهترين و بدترين رژيم غذايي در هواي آلوده
Ο
براي مقابله با اضطراب در كودكان چه بايد كرد؟
Ο
به جاي قصه گفتن با من حرف بزن
Ο
مثل مداد باش
Ο
اشتهاي شما چه رنگي است؟
محتويات
صفحه اصلي
اخبار مدرسه
آلبوم مدرسه
مقالات
صوت و فيلم
پيامها
پيام قرآني
پيام مذهبي
بيانات بزرگان
پيام مشاور
پيام بهداشتي
كودكانه ها
قصه و داستان
خنده بازار
بازي
آموزش
آموزش رايانه
درباره مدرسه
تماس با ما
كادر مدرسه
سايت كودك و نوجوان
مركز جهاني اطلاع رساني آل بيت شبكه كودك و نوجوان
سايت نسيم آموزش نوين روخواني قرآن كريم
سايت كودكانه
ليست لينك ها
وزارت آموزش و پرورش
آموزش و پرورش منطقه 5
سايت تبيان
سايت رشد
سايت آموزش مجازي پويا